Amning

Ja nu jävlar är det bara 2 arbetspass kvar. Och imorrn är dessutom en väldigt kort dag. 11:15-15:15.
Jag bytte tid med min moster, så hon börjar min tid kl.08:30 istället. Mycket skönt.

Det har väl långsamt börjat gå upp för mig att jag också ska vara med om en förlossning snart.
Långsamt. =)
Idag på föräldragruppen så pratades det om amning. Det va inget som jag va clueless om, men det var ändå roligt att få se ett par filmer om det och se det rent tekniskt. En bebis som ligger på mammans bröst letar sig själv fram till bröstet efter en tid. Det är så fantastiskt. Och sen är det ju bra att se hur bebisen ska ligga osv, för att förhindra att det gör så in i helvetes ont. För ont kommer det ju göra, i början. Såklart. Det jag hoppas på är att den smärtan inte kommer bli överjävlig så att jag måste sluta amma. Man får se helt enkelt. Hoppas på att det funkar. Skulle vilja säga att jag förstår att det kan bli så att det inte funkar, men i mitt huvud så går det inte in... Det känns bara som "det ska funka, så är det". Samtidigt som jag _vet_ innerst inne att det inte fungerar för alla.
En statistik va lite spännande... 1967 ammade 1 av 5 mammor. Nu ammar 4 av 5 mammor. Why?
Antagligen handlar det om att mamman inte fick kontakt från första stund. Bebisarna va ju mer sjuhusets property då. Mamman fick tydligen barnet till sig var fjärde timma för att amma. Sjukt. Alla bebisar är ju så olika och har olika behov av att äta. Var fjärde timma... inte konstigt om det inte producerades mer mjölk.
Och öht så las inte bebisarna upp på mammans mage förr. Nej de skulle tvättas o grejas först. Well well.. det va förr det. Mycket som har hänt sedan dess. =)

Han känns som en Ville.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0