Vad mycket värt det är att få vara frisk.

Fick skitsvåra frågor av Pethra idag. För hennes skol-undersökning.

De är alldeles för svåra att skriva ned såhär och det krävs nästan lite diskussion när man har valt något. Men det fick en att fundera. Hur mycket är livet värt att leva, sjuk eller frisk? Hur stor procent får vara en risk att dö, för att må bra?
Livet har verkligen inga garantier.
Jag hatar att läsa om historier där folk helt plötsligt fått t ex MS eller någon svår sjukdom, som gör att man inte kan leva som innan. Leva väldigt begränsat.

Hur dåligt måste man må, innan man skulle våga ta en risk  (t ex operation) som kan innebära att man slutar finnas? Och hur stor får den risken vara?
Hur många år är värt att leva frisk med sin lilla son, om man vet att alternativet är att bli döds-sjuk men kanske leva några år till?
Det går inte att välja. Inte i praktiken.

Å ena sidan, att få leva frisk med sin familj i 2 år, är värt mycket. Men att leva döds-sjuk i 4 år, är det värt mer?
Är det bara tiden man finns som räknas?
Även om man skulle vara mycket begränsad i vad man kan uppleva med sin familj och vänner?

Skulle det vara bättre att dö om 2 år, så Ville slapp komma ihåg mig och slapp förstå när hans mamma går bort?
Eller skulle det vara bättre att dö om 4 år, då han förstår mycket och kommer kunna ha minnen kvar av sin mamma, dock minnen av en mamma som mår dåligt pga sjukdom?
Jag valde, men jag vet inte vad jag skulle välja om det verkligen gällde.
Och valde jag av ego-skäl, eller av vad som skulle vara det bästa för min familj?

Omöjligt att veta. Och förbannat skönt att slippa behöva veta.

Förstå hur lyckligt lottad man är. Frisk.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja det är svåra frågor, man vet nog inte vad man skulle svara förrens man står där men jag och Anette har pratat om det här många gånger. Jag vet ju vad hon skulle välja i dag.

2009-04-28 @ 06:46:58
URL: http://[email protected]
Postat av: pethra

Det startar verkligen tankeprocesser inom en.. Hälsa är något man tar så för givet.

2009-04-28 @ 08:08:37
URL: http://nanoliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0