Alkohol och amning

Jag har läst och jag har läst och jag har läst.
Om alkohol och amning.
Slutsatsen är att jag får ändra min ståndpunkt.
Jag hade fel.
Man _kan_ dricka ett glas vin fastän man ammar.
Sen att folk inte kan hantera det och dricker mer än de borde (klarar av), det är synd förstås.

Hade mången diskussioner om detta med min vän Lilian, när jag var gravid. Jag trodde inte ett dyft på all den här nya informationen som livsmedelverket skulle komma ut med. Uppenbarligen hade jag fel.

Men det här med att man kan dricka riktigt mycket och ändå amma, sånt är ju fortf. fel. Rent tekniskt, ja, så kan man dricka till man själv har 5 % promille i blodet och ändå amma på (eftersom mjölken då endast innehåller 0,5% promille, vilket räknas som alkoholfritt), men det går ändå inte ihop med att ta hand om ett barn. I slutändan. (Plus att du nog är gaaanska så död vid 5 promille. Hehe.)

Däremot kommer jag, efter mycket läsande, inte känna någon ångest över att nångång ta ett glas vin, fastän jag ammar.

Kommentarer
Postat av: pethra

Härligt. :)

2009-01-09 @ 19:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0