Dagis-start

Känslorna svämmar över ibland. Känslorna inför dagis-starten. Visst förstod jag att det skulle kännas lite jobbigt, men såhär hade jag aldrig trott. Det är som en panik som griper tag i mig och bara växer när jag inser att jag inte kan göra ett skit åt det här. Han kommer gå på förskolan, så är det. Och han behöver det, t o m. Men samtidigt skriker något inom mig att han bara behöver mig. Och sin pappa förstås, men nu är det ju jag som är mammaledig så då blir det att jag refererar bara till mig själv.

Jag, precis som Ville, är nu nöjd med att lunka hemma. Mysa och träffa lite andra barn då och då. Han har ju ännu inte kommit till det stadiet då han leker med andra barn, men det kommer ju. Och jag förstår ju att han kommer behöva förskolan, han kommer att behöva leka med andra barn. Men oh my god om vi bara kunde ha ett par miljoner på banken så han kunde börja förskolan när vi märker att han behöver det, inte när han bara måste det för vår skull.

Det brister för mig när jag tänker mer ingående på det här. OM han inte kommer känna sig trygg där, hur i helvete ska vi då kunna lämna honom.
Och mamma, tack, det hjälper enormt att veta att om det inte funkar helt med förskolan så kommer han kanske kunna vara hos dig ibland.
Jag bara hoppas att han blir en riktig dagis-kille som jublar varje morgon över att få komma dit och leka med alla de andra barnen.

Jag ska verkligen njuta av den här sista tiden som mammaledig med honom. Har försökt ta tillvara på varje sekund det här året och det är jag nu i efterhand så himla nöjd över. Det har gått så fort, men samtidigt vet jag att jag inte kunde ha gjort det på nåt annat sätt. Tiden går, vare sig jag vill eller inte. Viktigaste är att inte bara låta tiden gå till spillo.

Min älskade älskade unge... Jag hoppas det kommer flyta på toppen i januari. Bara vi kommer över inskolningen och kommer in i ekorrhjulet med lämna-jobba-hämta-vara.

Hur kunde de här känslorna bli så stora? Har jag gjort dem större genom att bara tänka på dem?
Men samtidigt, hur ska jag inte kunna tänka på det här... det är så stort. Jag måste tänka på dem, måste känna dem.

Jag får försöka chilla. Jag kan inte göra nåt åt det här. Förskola it is. Och det närmar sig med stormsteg.


Total lycka.

Kommentarer
Postat av: pethra

Du klarar det. Ni klarar det. Tillsammans. Om några månader kommer du se tillbaka på dina känslor som du känner nu och tänka att känslorna var helt befogade och helt okej, men att allting ordnade sig och blev hur bra som helst ändå. Det okända kommer inte alltid vara okänt. Jag tror på er.

2009-11-14 @ 21:53:23
URL: http://nanoliten.blogg.se/
Postat av: Mamma

Det är klart att det ordnar sig,Ville kommer att få det jättebra tack vare att han har så många som älskar honom och vill hans bästa

2009-11-15 @ 00:21:12
URL: http://margoth.blogg.se/
Postat av: Lilian

Villeskrutt.. var sån liten plutt som nu börjar bli en stor men fortfarande liten skrutt. hehe va det rimmades här då. :)



med dagis kommer det ordna sig.. är nog bara det okända.. då ni inte vet nått än hur det blir som skrämmer mest. :(

2009-11-15 @ 00:47:30
URL: http://lillzan.blogspot.com
Postat av: Denise

Åh, han är så lik sig själv även fast han bara är ett litet knyte på bilden. Ser ut att vara lika stor som Kristians huvud! hahah!



Tycker dagis känns okej, vad jag oroar mig över är mer var hon hamnar, om det är på den förskola vi besökt och gillat och hört bra om, elelr om det blir någon helt random place för att dte finns plats där. Förbannade babyboom som gör att Uppsala har ca 300 platser för lite till blivande förskolebarn =( Antar att Sverige i det hela har problem med förskoleplatser dock =(

2009-11-15 @ 18:21:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0