Hjälm it is.

Tänk vad olika det är förälder till förälder, människa till människa, vad man tycker är rätt och fel. Eller vad man tycker är viktigt eller mindre viktigt. För mig är det självklart att allt som handlar om Villes säkerhet är viktigt. Han ska aldrig kunna skadas pga något jag har gjort eller något jag inte har gjort. Sen händer olyckor all the time... men då är det just olyckor, inget jag har kunnat påverka på något sätt.

Som det här med hjälm. För mig är det ju då självklart att man som vuxen också använder hjälm (åtminstone inför barnet, men helst alltid så att man även visar för andras barn att hjälm är något man har), men det är tydligen inte självklart för alla. Och jag står förundrad till hur man kan tänka så... Hur kan man INTE vilja vara en förebild för sitt barn, i speciellt det som handlar om barnets säkerhet? Svårt att vara förebild i precis aaaallt och det är inte det jag pratar om heller. Jag pratar om såna här saker som handlar om säkerhet eller om att inte göra så att mitt barn kan bli sjukt eller skadas.

Nu är det ju lag på att barn under 15 år ska ha hjälm, so far so good. Men sen då? Är det inte bättre om vi vuxna försöker göra det till en naturlig del i cyklandet, så att barnet väljer att även vid 15 års ålder använda hjälm? Trots att han/hon inte "behöver" det. Och bullshit att ALLA barn väljer att inte ha hjälm när de inte behöver. Om jag så har kunnat påverka ett enda barn i hela världen att vid 15 års ålder bära hjälm, är det värt det. Dessutom skyddar jag även mig själv. Jag vill liksom se min son växa upp. ;)

Folk som på något sätt tycker det här är överdrivet eller löjligt, tänk på att förr var det heller inte lag på att ha bilbälte på sig, men det är väl inget ni skulle sitta utan idag, eller? Nej precis, för det kan rädda ert liv, precis som hjälmen kan rädda både dig och 15-åringen som sedan förhoppningsvis väljer att bära hjälm pga att mamma och pappa har gjort det till en naturlig del i cyklandet.

Resonemanget att man väljer att lägga sin energi på "viktigare" saker är som luft för mig. Viktigare saker? Vad är viktigare än ens barns säkerhet?

Barn gör som Du gör, inte som du säger...


Kommentarer
Postat av: Denise

Det är lite som att man först ska ta på sig själv masken inne på flygplanet och sedan trä på sitt barn. Samma sak om man cyklar omkull med barnet och man inte har hjälm- du dör kasnke och barnet då, hur ska du hjälpa det? Det sagt så skäms jag för att jag inte köpt hjälm än till mig själv. Gick inne på Biltema idag och hade tänkt köpa, sen glömdes det bort, suck. Men jag ska!!!

2010-04-16 @ 13:50:47
Postat av: Mamma

Kloka ord!

2010-04-16 @ 15:39:27
URL: http://margoth.blogg.se/
Postat av: denise

Haha, läste precis igenom diskussionen på FB. Oj! säger jag bara...

2010-04-16 @ 16:50:27
Postat av: Jag

Denise: Så sant så sant... Och ja, diskussionen på fb är minst sagt lång och intressant.. ;)

2010-04-16 @ 18:40:51
Postat av: Anna-Karin

Jag cyklar alltid med hjälm, både när jag är ensam och när jag cyklade med barn på cykeln. Det är ju lag på att barn ska använda hjälm och jag tycker att det borde vara lag för vuxna också.



Jag har en dotter på 16år som råkade ut för en olycka på cykeln. Hon säger själv att hon har tur som lever idag, och är glad över att jag tvingat henne att använda cykelhjälm även efter 15 även om vi hade heta diskussioner om detta då.



Så jag håller med dig: Använd hjälm

2010-04-17 @ 09:13:47
Postat av: Jag

Anna-Karin: Tycker också att det borde vara lag för vuxna. Är det lag på att ha hjälm när man kör moped? För isåfall förstår jag inte varför det inte är det för cykel också..



Va skönt att hon klarade sig bra din dotter! Ja det kanske blir en hel del heta diskussioner senare, men precis som du så har jag hellre det än att kanske behöva begrava mitt barn..

2010-04-17 @ 13:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0