Moralkärring

Idag är en sån dag när jag absolut inte ville lämna Ville på förskolan... Gah. Han var glad o vinkade o sa "hejå", så där är det ingen fara, men jag bara kände när jag gick hem med den tomma vagnen att nääää, skulle helst bara gå till en lekpark o vara där hela dan. Kanske gå förbi slagstaglass, gå till en annan lekpark... osv. But but.
Ska hämta honom idag för Kristian kommer inte hem förrän halv åtta åtta ikväll (riskutbildning), så då blir vi ute. Tråkigt att gå o äta glass själv dock så det blir det nog inget av...

Vi funsade ju på att börja med glass i sommar till skrutt. Men det känns så dubbelt. Visst skulle vi kunna göra det, men då känns det som att det bara kommer rulla på... när man väl startar liksom... O vi vill ju fortf. inte ge varken godis/bullar/saft osv. Han är ju heller inte speciellt intresserad än, det visar sig bara ibland när han undrar vad det är vi äter, men får han bara nåt annat (frukt/majskrokar) så är han ju nöjd och då finns det egentligen ingen anledning att börja ens med glass. Det var mer att jag tänkte på Turkiet... att då kan han äta glass där... Men ja, vi får se. (det är för övrigt oerhört skönt att kunna sitta o äta en bulle eller godis utan att han bryr sig, han vet ju inte vad det är)

Lite roligt är det med såna där trådar på FL som handlar om sockerförbud. Sockerföbud.. det handlar inte om det.. socker äter han, socker finns ju typ i allt. Det han inte äter är rent onödiga grejer, som godis/bulle/saft. Om det så var bullar bakade utan socker så skulle vi ändå inte vilja att han åt det. Och tro mig, han kommer få äta sånt, han kommer äta det resten av livet när han väl börjar. ;)
Jag vill på inget sätt "hoppa på nån" som ger sina barn sånt.. Det är alldeles upp till var och en! Men, vad jag INTE förstår, är varför såna som (vi) inte ger barnen sånt, ska behöva försvara sig?! Inte ser jag folk som ger sina barn sånt försvara sig?! Nej, låt alla göra som de vill helt enkelt, utan att säga "men va syyyynd det är om honom... får han ingen tååååårta". Haha. Synd om? Hur tänkte du nu liksom? =)

Jag skulle inte ens skriva ett inlägg om det här, om det inte var för alla kommentarer hela tiden där det är syyyynd om Ville som inte äter kaka (onödigt socker). Jajustja, "men ni får ju?!" det är en klassiker. Ja? Jag är vuxen och fattar mina egna dumma beslut, barnet är knappt 2 år... Jag både röker och dricker alkohol, men inte gör min son det för det? Kanske att överdriva, men principen är densamma. Så länge mitt barn inte vet vad som är bäst för honom, så vet jag det. Jag finns här för att guida honom och lära honom bra vanor. Låt mig göra det på mitt sätt, precis som du guidar och lär ditt barn vanor på ditt sätt utan att jag fäller kommentarer så fort han/hon dricker saft. =)

Vilket moralkärring-inlägg det här blev då... Nåja. Jag ville bara få fram, än en gång, att nej det är inte synd om barn som inte får äta bulle etc. Det är synd om barn som inte får lära sig hälsosamma matvanor dock. O då menar jag inte de som äter glass/bulle osv, utan dem som helt enkelt inte får en varierad kost med bra lagad mat. Där kan man börja snacka om problem.. istället för att störa sig på människor som inte ger sina barn bullar när barnen är ett par år gamla.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här känner jag... O stör sig nån på det, då betyder det antagligen att du tycker annorlunda om vad som är bra vanor. ;)


Han blev lite trött... gick o la sig på blöjbyte-underlaget.

 
Älskade finaste.. finns ingen som Du.

Kommentarer
Postat av: Pethra

Sanningens ord och huvet på spiken! :-)

2010-04-13 @ 12:20:28
Postat av: Mamma

Nej inte är det synd om Ville för att han inte får äta massa skräp, jag tycker inte ens han verkar intresserad, han matade mig med tårta sist och han ville inte smaka och det man inte är van vid det saknar man inte heller.

2010-04-13 @ 13:50:06
URL: http://margoth.blogg.se/
Postat av: Cicci

Visst är det skönt att kunna äta "skräp" utan att de bryr sig... jag satt och åt glass här om dagen bredvid Lucas och han brydde sig inte ett dugg, han hade ju sina krokar, hihi :P

2010-04-14 @ 11:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0