Plugg och firande

Det går jättebra på förskolan. Han leker och springer runt. Han vill dock inte sova där, men det kommer. Allt anpassas efter honom.
Sen är det förstås så att det blir andra regler där och det är svårt när man själv är med. Som när han tydligt visar att han är hungrig och går och sätter sig till bords, då brukar vi äta nånting hemma. Men där finns det ju speciella tider såklart. Nu är det som tur är inte så att han lååång tid innan visar att han är hungrig, utan det har handlat om kanske en halvtimme - 20 min. Att då behöva gå o sätta sig för samling och lite sångstund strax innan maten, det är inte han direkt upplagd för. ;) Men han anpassar sig, jag är inte orolig. =)
Idag var det Kristians tur att börja med inskolningen. Meningen var ju att jag bara skulle ha varit med första dagen, men eftersom han var magsjuk t o m måndag så gjorde vi så att jag tog den andra dagen också, så han inte släpar dit nån smitta. Sjuka lär vi bli ändå här snart. Med alla nya baciller.

Det var inte det bästa för mitt studerande, för jag kände aldrig att jag riktigt kom igång när vi kom hem på eftermiddagen. Då är jag ju van att vara nästan klar och slappna av med familjen. Men men, lite pluggade jag. Idag och imorgon blir det hela dagen typ. Och på lördag också, för nu ändrades vår lilla träffa med Erika o Jimmy till fredag kväll istället för lördag. Så det är bra, då kan jag ta igen då vad jag missat pga inskolningen.
Imorrn ska jag till Pethra o plugga. Hon ska hjälpa mig att komma igång med min uppsats i samhällskunskap. Om jag inte sagt det förut så säger jag det nu, I suck at that. Inte alls min grej. Och det är bäst för mig att det BLIR min grej, eftersom det är mycket sånt på högskolan. Anyway, tack Pethra... du är guld.

Annars då, för min lilla skrutt? Han har börjat sova längre på mornarna och thank god har han kommit ur sitt "nuskavivaravaknatvåtimmarpånattenbaraföratt". Den sista tiden, sedan förra veckan typ, har han åtminstone sovit till sju eller efter sju. Mycket mer lagom än halv sex. =) Och dessutom då sover sig igenom natten mestadels. Tacktacktack. Bådar gott inför dagis-start då han kommer vara ääännu tröttare.

Mer då... Det härmas så in i norden nu. Det är så jäkla roligt. Allt med honom är roligt, spännande, fantastiskt, härligt, kärleksfullt... T o m när han skriker nuförtiden, är det härligt. Älskar älskar älskar.
Ja, inte härligt om det blir hela dan kanske.. hehe. Jag tror det är nån slags panik som utbryter nu. ALLT är härligt med honom, för jag måste verkligen ta tillvara på varenda liten sekund jag är med honom. Snart får förskolan all tid i världen med honom... Lyckliga dem.

Och apropå det så ska vi lämna bort honom idag. Haha. Nej men han ska vara hos mamma efter förskolan, för att jag ska kunna plugga hela dagen och Kristian ska slipa väggarna i trapphuset. Han har fått låna nån maskin som ska tillbaka imorrn eller vare va, så det blev lite bråttom. Svårt för båda att få nåt gjort idag annars... Känner ju redan att jag missat så mycket tid den här veckan, så mitt pluggande går före slipandet.

På söndag ska vi på kalas. Då fyller Elvira 1 år. Undra vem som kommer härnäst... Nyss var ju Viran minstingen för mig. Nu är det Alice. Ciccis förstås! Kom jag på. =) Det kommer alltså finnas ytterligare en minsting innan Ville fyller 2 år. Och en till vid tiden då han fyller år... Lilian.K ska ju också ha en till. =) Kul när det ploppar upp till höger o vänster!

Måste ta tag i att skicka ut inbjudningar till Kristians firande också... Den här gången blir det ingen "släktfest" så att säga. Några st ur hans o min släkt kommer att bjudas, men mestadels kommer det vara kompisar i vår egen ålder. Eftersom vi själva inte har barnvakt om vi ska ha en sk "släktfest", så valde vi att helt enkelt köra på en kompisfest istället. Bjuda dem som han faktiskt umgås med eller åtminstone träffar ibland genom att jag eller han festar med dem eller så, i stort sett. Övriga är förstås välkomna på fika en annan dag. =)
Men som sagt... ska ta tag i det där...
Först är det en släktfest. Mormor fyller 70 år. Så nästa lördag ska det firas!

Nu ska jag fortsätta här. Religion står på schemat.

Måste få fram sladden till kameran också! Hatar att inte kunna sätta ut bilder på min lilla älskling.

Kommentarer
Postat av: Denise

Det är bra att få längta lite. Tror aldrig Charlotta har fått så mkt pussar och kramar som nu. Visserligen är hon extra gosig just nu och vill alltid backa in till knät och sitta där och visa vad hon har. Ofta en pixi-bok. Sen upp igen och sen backar tillbaka. Kramar på kramdjuren mm. Det är gosigt med småbarn!!



Religion- är det verkligen kristendom, buddhism mm du lär dig om, eller är det mer roliga saker som livsåskådning och etik?

2010-01-21 @ 11:37:22
Postat av: Denise

Just ja. Han kommer förmodligen sova myyyycket bättre när dagis börjar. Charlotta somnar utan ett pip vid 20.00 och vaknar nästan prick 07.00 varje morgon. Rutiner is gooood =)

2010-01-21 @ 11:38:45
Postat av: Jag

Denise: Jaa, backa in o sätta sig i knät med en bok, det är grejer det.. så himla mysigt.. Allt är bara så... mysigt. Hehe



Det är allt faktiskt, i religionen. Jag trodde att det skulle vara bara själva religionerna. Så kommer jag ihåg kursen från gymnasiet. Men den måste väl vara uppdaterad nu eller så minns jag fel, för nu innehåller den livsåskådning och etik också. Intressant, för man går ju lite djupare i sig själv samtidigt... det ska förklaras och berättas hur man känner och tror o hejodittan. Intressant. =)

2010-01-21 @ 11:43:15
Postat av: Jag

Ja, det är min förhoppning. =) Han har alltid somnat runt kl.19. Men det här med att vakna i tid och otid som han fick för sig en period nu, det är icke bra! Så, go dagis go... jag tror de kommer göra aaaaallt bättre... ;)

2010-01-21 @ 11:44:44
Postat av: Denise

Det var t o m personal på öppna förskolan som sa det om hennes fröken =( och de om några borde ha hört ett och annat och veta.

Tyvärr så kan man inte ställa sig i kö tillsvidare på förskolorna här. Man måste välja datum, annars är risken att man får en plats i schottahejti och måste tacka nej och då är det 4 månaders väntetid igen. Datum är högre prioriterat än platsen verkar det som. Vi tog beslutet om att ha kvar henne där tills juni, sen är J hemma över sommaren och så ny plats i augusti (lättare när skolbarnen försvinner). Då blir det inte så radikalt med ett byte.

2010-01-26 @ 10:50:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0