Talet

Sitter och skriver på mitt lilla tal som jag ska ha imorrn i skolan. Jag ska prata om genustänk gällande barn. Ämnet ligger mig varmt om hjärtat, så det borde kunna gå att prata om i 5 min utan större problem. Men nervös är jag ändå...

I det stora hela ska jag prata om klädkoder och hur ens bemötande av barn formar dem. En flicka är ju oftast söt i sina gulliga rosa kläder, medan pojkar är tuffa och coola i sina mörka spindelmannentröjor. Ja, ni förstår ju poängen direkt. Självklart förstärks flickans självbild om att hon är söt (passiv) och pojkens om att han är tuff (framåt). En sak jag nu funderade på var hur det kommer sig att folk säger "men hon vill ju haaaa rosa kläääder. bara." Hm? Vad har jag missat här? Vem köper kläderna? Det är väl så himla enkelt som att ta inte med flickebarnet till affären, så var det löst? Och detsamma gäller pojkar förstås. Jag ska verkligen försöka att inte ha med Ville när det är dags för att inhandla kläder. De kläder jag köper, är helt enkelt dessa han ska ha på sig. Och blir det en spindelmannentröja här nångång så kan jag åtminstone lova att det kommer att finnas en hellokittytröja också, eller nån annan "flicktröja". Min poäng med det hela är att köper du inte bara rosa kläder till din dotter, så kommer hon inte att ha på sig bara rosa kläder. As simple as that. Och det gäller att starta så tidigt som möjligt. Direkt. Andra barn kommer att påverka ditt barn, believe me, men det är för att deras föräldrar har påverkat dem i sin tur. Om du direkt från början visar att det är helt på sin plats att flickor kan ha spindelmannentröjor och pojkar hellokittytröjor, ger du ett budskap till ditt barn och då kommer han/hon ha mycket enklare för att inte kunna påverkas. Nu känner jag att jag kan skriva på om det här.. hur länge som helst... men det ska jag inte. Jag ville egentligen bara skriva en liten sammanfattning om mitt tal, det sket sig.

Jag undrar mest vad det är man är rädd för när ens pojke vägras leka med dockor? Att han ska bli gay? Jag läste i en blogg om det här och där skrev hon om just det här med pojkflickor och.. flickpojkar? Just det, inte ens ett ord är det. Det finns liksom ingen benämning för pojkar som leker med "flick-leksaker" utan då handlar det om en fjollig unge helt enkelt. Stort BS på det.

Kommentarer
Postat av: Lilian

WORD! :)

Lycka till imorrn!

2010-11-22 @ 21:26:19
URL: http://lillzan.blogspot.com
Postat av: pethra

hear hear. tänk om alla var så kloka som vi. ;-)

2010-11-22 @ 22:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0