Det här med valet...

Det är egentligen tentaplugg som pågår här, men jag tar små pauser ibland innan ett nytt kapitel (ny författare) tas itu med, för att smälta texten lite...

Nu börjar det bli intressant! Nu börjar jag förstå litegrann och liksom komma in i vad det är jag läser och lär mig. Just nu är det om det talade språket i undervisningen.

Idag stängs Vfu-portalen, vilket alltså betyder att nu ska man ha valt var man vill ha sin vfu (praktik typ). Jag satt här igår kväll och våndades. Valde skolor.. valde bort.. ändrade prioriteringar i min ansökan... ändrade tillbaka... Gah.
Nu har jag iaf valt och ska inte gå in och ändra. Det blev grundskolans tidigare år med chans att på en del skolor även kunna välja förskoleklass. Igår kväll kände jag att "Japp, det är förskolan jag vill jobba inom. Det var det första jag ville och det ska jag hålla fast vid!" Men... så börjar man tänka...

Nåja, inget är än så länge hugget i sten, men det vore skönt att slippa byta vfu-plats eftersom tanken är att man ska ha samma genom hela utbildningen. Jag provar det här och skulle jag sen känna att nejfan, det var inget för mig, då får jag ta tag i det då. Förskolan är ju ändå något som lockar och har så gjort ett bra tag... Jag gillar pedagogik, att få vara med från allra första början, få lägga den första pusselbiten. MEN. Ja, ni fattar. Det här tråkar väl ut, men det är oerhört viktiga tankar för mig.

Men seriöst, svenskalärare i låg- och mellanstadiet, låter inte det skitkul? Jo, det gör det. Tamejtusan, det gör det. =)

I veckan ska vi få tummen ur och gå för att rösta till valet. Det har varit svårt i år, supersvårt, men jag tror ändå att jag nu är nöjd med hur jag tänker. Det svåra är att förstå hur alla andra tänker. ;)

Kommentarer
Postat av: Denise

Rösta med hjärtat eller med plånboken? Men om man älskar pengar då och alla möjligheter det innebär... hmmm... ;)

2010-09-16 @ 19:55:56
Postat av: Jag

Fast jag tycker inte att rösta blått är att rösta med plånboken. Blått vill göra mycket för att förbättra skolan t.ex. Och vår svenska skola är ju tyvärr oerhört dålig visar alla undersökningar.

2010-09-23 @ 22:39:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0