Smygrasist?

Jag har egentligen ingen ork för att göra nåt alls, men jag måste måste måste bara visa våra fina barn.

   

De har riktigt roligt ihop, både på förskolan och hemma... Anledningen till varför de båda är ihoptryckta i vagnen är förstås för att jag då hade hämtat dem på förskolan och det är lite svårt att ta sig hem med två busungar annars. ;)
Ska ta med Viran imorrn med, så då blir det mer lek och stoj för de små!

    

Som avrundning kommer några bilder på far och son... =)

   





I övrigt då... skolan rullar på. Nu börjar jag förstå en del. Sakta men säkert går det upp för mig vad det är jag har gett mig in på och det känns mer och mer positivt för var dag som går. Det är klart jag klarar det här. No question about it. Det gäller bara att komma på vad det är för slags lärare jag vill börja med att bli. För inget är ju hugget i sten. Ångrar man sig så kan man ju bara lägga till lite sen så ordnar sig det mesta. =)

Mycket av min tankeverksamhet går (förstås) kring det här med SD och allt runtomkring det. Jag kan ta att en liten del av folket har röstat in dem i riksdagen. Jag kan inte ta att folk i min närhet har gjort det. Men tyvärr är det så.. För mig är det rent trams och oerhört skrämmande. Smygrasismen gör sig påmind. För det är det det är. "Jag är inte rasist.. MEN..." Jo precis. Smygrasism var det ja. Hur kommer det sig annars att man röstar på ett parti som vill se till att de muslimer som inte frivilligt vill åka hem till sina hemländer, inte får det liv i Sverige som de kan ha i sitt hemland? Mänskliga rättigheter, vad hände med det.. vad hände med alla människors lika värde och hur tror de att de nånsin kan komma undan med att vilja ha olika regler för olika slags människor när det kommer till att starta företag osv?!

Väx upp, är min mening. Väx upp och inse att varken DU, DU eller ens DU är viktigare och har mer rätt till att leva bra i Sverige, än vad alla människor som bor här har. Jag säger som Lady Dahmer (en populär bloggare på nätet som skriver OERHÖRT bra saker om t.ex. genus, politik osv.), jag skäms inte över att vara svensk, för den större delen röstade trots allt INTE på SD, men jag skäms tamejfan för Sveriges skull i det här läget. Och de runtom mig som väljer att sympatisera med detta främlingsfientliga parti. Vi borde skämmas som land. Hur fan gick det här till liksom?!

Iaf, jag avslutar med att säga att jag häromdan i skolan fick se världens mest intressanta film; Blåögd (Blue eyed) från 1996. Det finns tidigare inspelade filmer där samma sak utförs, men just den här tyckte jag var bäst när jag tittade på olika klipp från Youtube sen. Se den, kolla på klippen, försök öppna upp ögonen om så bara för en sekund. Försök tänka dig in i någon annans sits. Det är en lärare som har utfört experiment med både barn och vuxna, för att få människor att inse vilken rasism som finns, förmodligen mest omedveten rasism. Ändock, rasism.

Du är inte bättre bara för att du är född svensk och vit, det lovar jag dig. Och om någon tar åt sig av det här. Bra.

Kommentarer
Postat av: pethra

bra skrivet, min vän. håller med om varenda bokstav. och fina barn har ni också. :-)

2010-09-24 @ 11:32:46
Postat av: Mamma

Haha det var dom roligaste bilderna jag sett på far och son, dom är så lika

2010-09-26 @ 16:56:02
URL: http://margoth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0