Drömmen

Villeskrutt har precis åkt iväg till sin mormor och morfar. Idag blev det inte bara "mormordag" utan´"mormorochmorfardag". Vad jag ska hitta på? Ja det vet jag inte. Ledig från skolan och allt som jag är. Kurserna startar inte förrän på måndag. Jag har ändå gjort mig ganska busy den här veckan. Ikea igår (skulle egentligen ha varit hos Max men de var magsjuka i helgen så det blev inget), Felicia (ja och Lilian och Rebecca med förstås) imorrn, ta med Vira från förskolan på torsdag och så sover hon kvar, så då blir ju fredagen Vira också m a o. =) På lördag är det Viras 2-års kalas och på söndag... ja vad händer då? Max kanske? Eller så behöver jag helt enkelt ha en lugn dag och får planera in Max nästa vecka istället. Det blir ju en del röj den här veckan som ni märkte. ;) Min plan var ju att hinna träffa alla mina/våra fadderbarn den här veckan eftersom jag var ledig, men sjukdom kan ju ibland stå i vägen tyvärr.

Jag har alltså blivit gudmor till en till, för er som inte visste. Felicia, Lilians andra dotter. =) Så nu har jag tre små kottar att vaka över lite extra (förutom min älskade Ville förstås ), Elvira, Max och Felicia.

Vira ska ju sova här på torsdag och när jag frågar Ville "Vem ska sova här på torsdag då?" så sträcker han upp armarna i luften och ropar glatt "Viiraaa!". Skrutt. Han är så glad över sina kompisar. =)

Ringde nyss till jobbet och la in önskemål om 2 veckors ledighet i sommar. Hoppashoppas jag får de veckorna. Fast jag kan inte se att jag skulle kunna få några andra veckor eftersom industrisemestern startar efter och de är omöjliga att få som "sommarjobbare". Känns så konstigt att skriva sommarjobbare... Det är ju det jag är, men ändå inte, eftersom jag är på mitt eget kontrakt liksom. Min egen tjänst. Iaf så skulle det vara ypperligt med de veckorna eftersom det skulle betyda att jag kan följa med på stugsemester + att då har Ville ledigt 6 veckor i sommar igen. Villvillvill. =) Hon sa att det förmodligen inte är nåt problem och det tror faktiskt inte jag heller.. Förut har det iaf inte varit många som velat vara lediga då. Men bara för det så är det väl så i år.

Nåt nytt med Ville då.. Han pratar som en jag vet inte vad. Det är så roligt att höra nya ord eller uttryck precis varje dag. Dessutom har finskan börjat sätta sig lite mer än förut.. Han satt och räknade på finska i badet häromdagen. Me like. Nu har de fått tillbaka hemspråksundervisningen i förskolan så en gång i veckan kommer det en "fröken" och har finska med de barnen. Kristian har blivit mycket mycket bättre på att prata finska i stort sett hela tiden med Ville. Det gillar jag!

What else.. Funderar på det här med nappen. Ingen panik, men jag vill ändå att den ska bort när han är typ tre år känns det som. Han har den ju endast när han sover, men ändå. Tänker på det här med tänderna.. Vi får se hur vi gör och när den ska bort. Hade varit "värre" om han haft den utöver sovtid förstås.

Annars rullar allt på... Blöjfri sedan ett bra tag, men det skrev jag ju när det hände. Snackpåse. JÄTTEbra på att spela Kalle Kunskap på datorn. Han har verkligen fattat grejen och då är det ändå inte en vanlig mus utan såndär platta på laptopen. =) Smålego kommer in mer och mer. De har ju sagt på förskolan för längesen att han bygger hur bra som helst med smålego där, så han fick det i julklapp av morbror Tom. Vi kör med Duplo också.
Han säger att han älskar oss nu, sedan kanske ett par veckor tillbaka. Mys. =) Nu kommer jag inte på mer för tillfället... Jag borde nog skriva oftare så jag inte glömmer bort att skriva ned hans framsteg med allt. Kan va kul att kolla tillbaka sen när man har glömt bort vilken period allt hände.

En sak jag kan störa mig på, är det här med svenssons. Att en del bara verkligen inte fattar att man kanske helst av allt vill leva som en svensson? 2-3 barn, villa, volvo (inte vovve för mig tack), vanligt kneg osv. Vad är prolemet? Varför måste jag vilja resa till Malaysia i 3 mån och varför måste jag vilja utöva "hobbys" för att i någon annans ögon duga och bara vara mamma/fru? Jag har inga hobbys, jag väljer att lägga min tid på min familj och mina vänner, för det är helt enkelt så jag vill ha det. Jag vill dessutom ha fler barn och det kan tydligen sticka i ögonen på de här människorna som inte kan förstååååååå hur man kan vilja leva som en svensson. Huuuur kan man vilja ha fler än ett barn?! Och då alltså stjäla tid från sitt första barn? Skamligt, tydligen. Bullshit, enligt mig.

Vadå stjäla tid? Är det grejen, att ge sitt barn full fokus konstant? Materiella ting, ge allt han/hon vill ha? Känns som en del har missat poängen. Jag kan inte ge Ville full fokus konstant och vill heller inte göra det, vare sig han blir ett ensambarn eller får syskon. Jag vill nämligen att han ska utforska själv, komma på själv vad han klarar av och hur han lär sig saker och ting. Jag kommer inte sitta med honom som en knähund även om han inte får syskon. För det är väl det det handlar om? Vad är annars att ge full fokus? Är det att alltid se till sitt barns bästa? Isåfall ger jag full fokus.

Jag blir bara trött på att det ska ses som något negativt att vilja uppnå drömmen "svenssons". För mig är det den ultimata drömmen. Familj, hus och vänner, kunna ta nån liten resa ibland, grilla och umgås på somrarna medan barnen leker, åka pulka och grilla korv på vintern. Jobba förstås. Men det gör jag för att kunna vara med familjen. Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag inte jobba. DÅ kanske jag skulle ha tid att skaffa nån hobby? Vad vet jag. Men hobbys/resa mycket och whatever, det hamnar längst ned på min lista. Familj först. Skamligt att det ska ses som något negativt, då glömmer man tydligen bort sig själv enligt en del folk. Jag har inte glömt bort mig själv, det är nämligen först nu jag har blivit den jag vill vara. Jag rackar ju inte ned på folk som inte har samma dröm som jag, varför ska det vara okej att racka ned på mig då?


Finast i världen. Storebror om några år. För att vi vill.

Kommentarer
Postat av: Lilian

word! :)

2011-01-19 @ 09:21:15
URL: http://lillzan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0