Välj om välj rätt?

Ibland funderar jag på om jag verkligen har gjort rätt val gällande vilken slags lärare jag vill bli, grundskolelärare. Jag blir ju mer och mer intresserad av genuspedagogik och det är förstås enklare att använda sig utav sådant medan barnen fortf. är i förskoleåldern, för att kunna "forma" dem från början liksom. Forma är fel ord, för det jag pratar om handlar ju egentligen inte om att stöpa alla i samma form, utan istället om att erbjuda alla slags former som finns. Det är klart att det går att arbeta med sådant i skolan också, men utmaningen blir ju då att barnen i skolåldern ofta redan har "klara" uppfattningar om vad som är rätt och fel för pojkar och flickor, om de inte har fått möjligheten att påverkas av någon/några som arbetar emot könsroller.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

Artikeln om förskolan utan könsroller är förstås vad som har fått mig att tänka efter, har jag valt rätt?

Jag kommer förmodligen aldrig få veta det, åtminstone inte förrän jag är out there i grundskolan och arbetar. Fast, å andra sidan så kändes det ju sjukt bra när jag var ute på vfu, så helt fel kan det ju knappast vara.
Kanske bara spännande, att anta utmaningen om att försöka påverka "klara" skolbarn. =)

Förskollärare var ju det jag först ville bli, när jag tänkte att jag skulle börja plugga. Ska man kanske alltid lita till sin första magkänsla? Min andra magkänsla har dock hållt i sig längre och jag vet att jag egentligen vill bli grundskolelärare, men kan man inte få bli både och? Please. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0